Friday 4 July 2014

Lelaki bengang speaker surau ganggu waktu tidur


Acapkali kenyataan kurang cerdik seperti ini diluahkan dalam Facebook. Agaknya bila Malaysia ini menjadi huru hara antara fahaman agama, baru lelaki ini ada akal? 

Bagaimanapun, status panas terbabit telah pun dipadam dan akaun Facebooknya juga telah deactivated. Namun ada pengguna Facebook yang sempat 'print screen'.

Menurut seorang penduduk di kawasan PUJ9, kemungkinan lelaki cina ini membeli rumah yang berdekatan dengan surau tersebut. Maka dapat didengar dengan jelas dan lantang speaker surau berkenaan.

Sungguhpun begitu, bacaan Quran hanyalah untuk seketika sahaja dalam masa 10 minit sebelum azan. Itu pun bukan setiap waktu, untuk mahgrib je. Waktu subuh pula, jarang-jarang dengar. 

Jelas penduduk yang hanya ingin dikenali sebagai Ito itu, kadar kelantangan speaker surau adalah normal. Kecuali semasa hendak melaungkan azan bagi memperingati penduduk di sekitar sudah masuk waktu.

Perasan atau tidak, selepas era Dr. Mahathir, toleransi kaum semakin nipis. Semakin ramai non muslim yang lantang bersuara. Ditambah pula dengan pemimpin kerajaan sedia ada tidak tegas dalam menangani isu yang melibatkan keagamaan.

Undang-undang perlu digubal semula untuk menyekat sentimen sebegini. Jika kita melayu berbuat sesuatu ke atas mereka, cepat saja kita ditangkap. Tetapi jika puak-puak seperti ini, bermacam-macam alasan pihak berkuasa. Kadang² 'diktator' atau kekerasan perlu digunakan seperti yang dilaksanakan pada era Dr. Mahathir. - My Media Hub

0 comments: